KLASA 7 SP ŚCIEŻKAMI HISTORII I KULTURY w Krakowie

16 listopada 2022 r. klasa 7 SP skorzystała z możliwości odwiedzenia Krakowa. W ramach projektu „Razem odkrywamy żydowską historię i kulturę”. Mieliśmy okazję odwiedzić Żydowskie Muzeum Galicja i przejść się uliczkami krakowskiego Kazimierza.

Oglądaliśmy tutaj wystawę fotograficzną, wprowadzającą w teraźniejszy obraz świata żydowskiego we współczesnej Polsce. Spojrzenie na dziedzictwo kultury żydowskiej, liczne zdjęcia są dowodem , że nie wszystko zostało zniszczone w czasie niemieckiej okupacji. Dzisiaj w wielu miasteczkach dawnej Galicji możemy dostrzec pozostałości świadczące o sile i świetności przedwojennej żydowskiej kultury (synagogi, kamienice, kamienie, tablice nagrobne).Tutaj zobaczyliśmy również zdjęcia z naszego Przemyśla.

Pomimo niesprzyjającej pogody, mieliśmy bardzo ciekawy spacer po Kazimierzu. Odwiedziliśmy XVI wieczną Synagogę Remuh /najstarszy żydowski dom modlitwy w Krakowie/.Miejsce to było dla nas WIELKIM ODKRYCIEM– z niemałym zainteresowaniem zapoznaliśmy się z najważniejszymi miejscami w synagodze, zasadami i pojęciami związanymi z judaizmem. Odwiedziliśmy również cmentarz Remuh /XVI – XIX w/. I tak doszliśmy do Ratusza Kazimierskiego z XIV w. – ostatniego punktu naszego spaceru.

Troszeczkę zziębnięci i przemoknięci, posililiśmy się w „Marchewka z groszkiem” pysznym obiadem i rozgrzaliśmy się gorącą herbatą.

Drugi dzień naszej wycieczki służył utrwaleniu naszej wiedzy z historii Polski. Spacer po Katedrze Wawelskiej, jej kryptach i dziedzińcu zamkowym był dużą dawką historyczną. Uwieńczeniem tego punktu wycieczki był dzwon Zygmunta, który waży około 11 ton i niegdyś dzwonił w najważniejszych momentach historii Polski. . Współcześnie robi to między innymi w Nowy Rok, Niedzielę Palmową, na Wielkanoc oraz podczas świąt: Konstytucji 3 Maja, Bożego Ciała, Wszystkich Świętych, Święta Niepodległości i Bożego Narodzenia. Legenda głosi, że jeśli dotknie się dzwonu lewą ręką to marzenia się spełnią – co i nam było dane.

Niepowtarzalnym wrażeniem były witraże i freski Stanisława Wyspiańskiego w kościele Franciszkanów.

Nie mniej ważnym punktem był kościół Mariacki wraz z odnowionym ołtarzem Wita Stwosza i freskami ściennymi Jana Matejki.

Odwiedziliśmy również cerkiew dwóch ikonostasów przy ul. Wiślnej. Cerkiew parafii greckokatolickiej pw. Podwyższenia Krzyża Świętego w Krakowie. Świątynia wzniesiona została w latach 1636-1643 w stylu barokowym. Pod koniec XIX wieku w cerkwi wzniesiono piękny ikonostas. Murowany ikonostas zaprojektowany został przez architekta T. Stryjeńskiego, natomiast ikony do tego ikonostasu według projektu Jana Matejki namalował jego uczeń, Władysław Rossowski. Do świątyni prowadziły dwa wejścia: przez kamienny portal od strony Plant oraz od ulicy Wiślnej. Obecnie używa się tego drugiego wejścia. W pomieszczeniu obok kruchty można zobaczyć drugi ikonostas wykonany w latach 60-ych XX w. przez wybitnego artystę Jerzego Nowosielskiego.

Rozgrzaliśmy się wymarzonymi pierogami z ciepłym kompotem.

Powrót pociągiem był uwieńczeniem wspólnie przebytych 2 dni wycieczkowych. Pełni wrażeń, wspomnień i planów na przyszłe wyjazdy, wróciliśmy do naszych domów.