Z wizytą w Górach Świętokrzyskich i u Henryka Sienkiewicza

« z 11 »

W dniach 2-3 czerwca, uczniowie klasy szóstej i ósmej wybrali się pod opieką pani Marii Ficak i pani Małgorzaty Chaszczyn na wycieczkę w rejon Gór Świętokrzyskich.  Góry przywitały nas deszczem. Mimo to, daliśmy radę wejść na najwyższy świętokrzyski szczyt  – Łysicę (614 m). Po drodze zwiedzając klasztor i kościół bernardynek, kapliczkę Żeromskiego, źródełko Św. Franciszka. Następnie weszliśmy na Łysą Górę. Zobaczyliśmy tutaj największe śródleśne gruzowisko skalne (tzw. Gołoborza) w Europie, poznaliśmy historię świętokrzyskich czarownic. Kolejną atrakcją, którą zwiedziliśmy był Święty Krzyż. Jest tu zespół klasztorny założony przez benedyktynów. Przechowywane w nim są relikwie Krzyża Świętego, od których opactwo i wzgórze wzięło swoją nazwę.

Drugi dzień poświęcony był Henrykowi Sienkiewiczowi. Odwiedziliśmy pałacyk w Oblęgorku, który otrzymał autor Trylogii od narodu. Muzeum oraz ekologiczna ścieżka dydaktyczna w parku urzekły nas wszystkich. Następnie zwiedzaliśmy Kielce stolicę  woj. Świętokrzyskiego. Nazywane największym muzeum geologicznym pod gołym niebem. Znane z wielu wyjątkowych pomników, muzeów i zabytków. Odwiedziliśmy rezerwat przyrody Kadzielnia, były kamieniołom, który urzeka przepięknym położeniem.  Na Placu Artystów spotkaliśmy się  oko w oko z kieleckim dzikiem Kiełkiem. Ulica Sienkiewicza to najpiękniejszy polski deptak. Wzgórze Zamkowe to najwyższej położone miejsce Starówki. Znane jest z Katedry pw. Wniebowzięcia NMP z końca XII w. oraz Pałacu Biskupów Krakowskich – architektonicznej perły późnego baroku. Wycieczkę zakończyliśmy na zamku w Chęcinach. Średniowiecznej warowni, która została wybudowana na początku XIV w. Z wieży o wysokości 27 metrów podziwialiśmy przepiękną panoramę Gór Świętokrzyskich.

Pełni wrażeń wróciliśmy, „wesołym autobusem” do domów.