Regulamin oceniania zachowania
REGULAMIN OCENIANIA ZACHOWANIA UCZNIA
§1
Podstawa prawna
Podstawę prawną opracowania regulaminu oceny zachowania ucznia stanowią:
- Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty,
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 10 czerwca 2015 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.
§2
Ocenę z zachowania śródroczną i roczną ustala się według następującej skali:
- – wzorowe
- – bardzo dobre
- – dobre
- – poprawne
- – nieodpowiednie
- – naganne.
§3
Tryb i zasady ustalania oceny klasyfikacyjnej zachowania
- Każdy wychowawca ma obowiązek prowadzenia zeszytu uwag, w którym odnotowuje się spostrzeżenia negatywne/pozytywne zachowania uczniów w ciągu całego roku szkolnego. Klasowy zeszyt wychowawczy znajduje się w dzienniku lekcyjnym.
- Wszelkie uwagi i spostrzeżenia dotyczące zachowania ucznia nauczyciele i pracownicy ZSO nr 2 są zobowiązani odnotować w klasowym zeszycie wychowawczym. Uwaga powinna być opatrzona datą i czytelnym podpisem.
- Uczeń ma prawo do upomnienia się o wpis uwagi świadczącej o jego zaangażowaniu oraz do wglądu w zapisy na jego temat, ale jedynie w obecności nauczyciela. Na bieżąco uczeń informuje wychowawcę o swoim zaangażowaniu potwierdzając to stosowną dokumentacją.
- Na co najmniej 7 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej wychowawca ustala przewidywane oceny zachowania. Ocena ta musi być następnie skonsultowana z uczniami i zespołem nauczycieli uczących w danej klasie;
- Wychowawca klasy zobowiązany jest powiadomić ucznia o przewidywanej dla niego śródrocznej i rocznej ocenie 5 dni przed klasyfikacyjnym posiedzeniem Rady Pedagogicznej.
- O przewidywanej rocznej ocenie zachowania wychowawca informuje także rodziców w następujący sposób:
- wpis do dzienniczka – fakt zapoznania się z proponowanymi ocenami rodzice potwierdzają podpisem;
- ustnie lub pisemnie – podczas zebrań rodziców oraz podczas indywidualnie uzgodnionego spotkania wychowawcy lub nauczyciela z rodzicami (prawnymi opiekunami) ucznia;
- telefonicznie (lub elektronicznie)- w przypadku nieobecności rodziców (prawnych opiekunów) na spotkaniu z wychowawcą;
- listem poleconym – w przypadku, gdy niemożliwy jest bezpośredni lub telefoniczny kontakt z rodzicami (prawnymi opiekunami).
Fakt przekazania informacji rodzicom (prawnym opiekunom) nauczyciel dokumentuje poprzez stosowną adnotację w dzienniku lekcyjnym.
- Ustalając ocenę z zachowania wychowawca bierze pod uwagę:
– osiągnięcia szkolne i pozaszkolne ucznia,
– opinię ucznia o własnym postępowaniu i zachowaniu,
– opinię zespołu uczniowskiego,
– opinię zespołu nauczycieli uczących w danej klasie,
– opinię dyrekcji szkoły oraz pozostałych nauczycieli,
– kryteria określone w § 4. ust. 3.
- Ocena zachowania ustalona na koniec roku szkolnego uwzględnia ocenę z pierwszego semestru (jeżeli w pierwszym semestrze uczeń otrzymał nieodpowiednią lub naganną ocenę zachowania, to roczna ocena zachowania nie może być wyższa niż dobra).
- Ocena zachowania nie może mieć wpływu na ocenę z zajęć edukacyjnych.
- W ocenie zachowania uwzględnia się udział ucznia w projekcie edukacyjnym (dotyczy uczniów klas gimnazjalnych).
- Przy ustalaniu oceny klasyfikacyjnej zachowania ucznia, u którego stwierdzono zaburzenia lub odchylenia rozwojowe, należy uwzględnić wpływ stwierdzonych zaburzeń lub odchyleń na jego zachowanie na podstawie orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego albo indywidualnego nauczania lub opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym poradni specjalistycznej.
- W przypadku rażącego naruszenia przez ucznia zasad obowiązujących w szkole po przekazaniu mu informacji o przewidywanej rocznej ocenie zachowania, wychowawca może zmienić ocenę na niższą od przewidywanej z pominięciem trybu określonego w 3.
- Ostateczną ocenę z zachowania ustala wychowawca klasy.
- Rada pedagogiczna może podjąć uchwałę o nie promowaniu do klasy programowo wyższej lub ukończeniu szkoły przez ucznia, któremu w danej szkole co najmniej dwa razy z rzędu ustalono naganną, roczną ocenę klasyfikacyjną z zachowania.
- Wychowawca przedkłada Radzie Pedagogicznej pisemne uzasadnienie oceny nagannej.
§4
Szczegółowe kryteria oceny zachowania ucznia
- Ocenianie zachowania ucznia polega na rozpoznawaniu przez wychowawcę, nauczycieli i uczniów danej klasy stopnia respektowania przez ucznia zasad współżycia społecznego i norm etycznych.
- Śródroczna i roczna ocena klasyfikacyjna zachowania uwzględnia następujące podstawowe obszary:
- wywiązywanie się z obowiązków ucznia;
- postępowanie zgodne z dobrem społeczności szkolnej;
- dbałość o honor i tradycje szkoły;
- dbałość o piękno mowy ojczystej;
- dbałość o bezpieczeństwo i zdrowie własne oraz innych osób;
- godne, kulturalne zachowanie się w szkole i poza nią;
- okazywanie szacunku innym osobom.
- Śródroczne i roczne oceny klasyfikacyjne zachowania ustala się z uwzględnieniem poniższych kryteriów szczegółowych:
Dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- a) spełnia podstawowe obowiązki ucznia:
- przestrzega obowiązujące przepisy prawne i porządkowe wydane przez władze państwowe, samorządowe, Dyrektora Szkoły oraz zawarte w Statucie, tak na terenie szkoły jak i poza nią;
- zachowuje się zgodnie nakazami bezpieczeństwa oraz z przyjętymi normami współżycia społecznego i dobrego wychowania, a zwłaszcza:
- wykazuje troskę w stosunku do ludzi niepełnosprawnych, starszych, wymagających pomocy,
- zachowuje się w sposób uprzejmy w stosunku do wszystkich osób, a zwłaszcza pracowników szkoły, osób postronnych i swoich kolegów,
- posługuje się językiem ojczystym i przestrzega kultury języka,
- postępuje uczciwie (nie kłamie, nie oszukuje, nie popełnia plagiatów);
- dba o wspólne dobro na terenie szkoły poprzez:
- tworzenie, w miarę możliwości, wystroju plastycznego sal i innych pomieszczeń szkolnych,
- poszanowanie sprzętu szkolnego,
- utrzymywanie czystości we wszystkich pomieszczeniach szkolnych;
- naprawia poczynione przez siebie szkody;
- przejawia tolerancję wobec osób o innych przekonaniach religijnych i światopoglądowych;
- dba o własne zdrowie i zdrowie kolegów:
- stosuje się do przepisów BHP, obowiązujących regulaminów oraz procedur,
- nie pali tytoniu,
- nie pije alkoholu,
- nie używa narkotyków i innych środków odurzających;
- wykonuje polecenia dotyczące spraw szkolnych wydawane przez dyrekcję szkoły i nauczycieli;
- dba o higienę osobistą, estetykę ubioru i wyglądu zewnętrznego oraz nosi odpowiedni strój (nieodpowiedni strój to: ekstrawagancki, zbyt swobodny, sugerujący przynależność do „subkultur”);
- podczas uroczystości szkolnych, szkolnych imprez okolicznościowych oraz pełnienia dyżuru reprezentacyjnego, nosi strój galowy: dziewczęta – wyszywana bluzka (wyszywanka), czarna lub granatowa spódnica lub spodnie, sukienka czarna lub granatowa; chłopcy – wyszywana koszula (wyszywanka), czarne lub granatowe spodnie.
- systematycznie i punktualnie uczęszcza na zajęcia,
- posiada potrzebne do pracy podręczniki, zbiory zadań, zeszyty ćwiczeń i przybory szkolne,
- terminowo usprawiedliwia nieobecności,( 2 tygodnie)
- przestrzega przepisów prawa szkolnego zawartych w statucie szkoły,
- respektuje polecenia wychowawcy i nauczycieli,
- jest sumienny i systematyczny w nauce, osiąga wyniki na miarę swych możliwości,
- wywiązuje się z obowiązków dyżurnego klasowego;
- b) zachowuje się kulturalnie oraz respektuje zasady współżycia społecznego i normy etyczne, a w szczególności:
- taktownie uczestniczy w życiu szkolnym, odpowiednio zachowuje się na zajęciach szkolnych (zakaz picia i jedzenia),
- okazuje tolerancję i poszanowanie godności innych osób,
- dba o kulturę słowa,
- reaguje na zło,
- okazuje szacunek innym ludziom,
- godnie reprezentuje szkołę,
- bardzo często jest obecny na przedsięwzięciach kulturalnych i upamiętniających organizowanych przez szkołę, Cerkiew, ZUP, Narodnyj Dim.
Bardzo dobrą ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia wszystkie kryteria oceny dobrej, a ponadto przynajmniej jedno z następujących:
- aktywnie pracuje w samorządzie klasowym lub szkolnym,
- aktywnie uczestniczy w konkursach przedmiotowych i olimpiadach,
- uzyskuje sukcesy w zawodach sportowych,
- aktywnie uczestniczy w organizowaniu imprez wewnątrzklasowych, szkolnych i pozaszkolnych (bardzo często jest zaangażowany w organizację przedsięwzięć kulturalnych i upamiętniających organizowanych przez szkołę, Cerkiew, ZUP, Narodnyj Dim),
- prowadzi pozaszkolną działalność społeczną, w tym wolontariat,
- podejmuje działania integracyjne w zespole klasowym,
- aktywnie angażuje się w pomoc koleżeńską,
- wykazuje dużą aktywność i kreatywność w procesie dydaktyczno – wychowawczym,
- potrafi zaprezentować własne osiągnięcia na szerszym forum.
Wzorową ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia kryteria oceny dobrej, a ponadto kilka z kryteriów oceny bardzo dobrej.
Poprawną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który:
- nie potrafi wywiązać się z podstawowych obowiązków szkolnych
- w czasie zajęć korzysta z telefonu lub innych urządzeń elektronicznych (co najwyżej 4 krotny wpis w zeszycie uwag)
- zachowuje się w sposób nie zagrażający bezpieczeństwu własnemu i innych osób,
- przestrzega podstawowych norm moralnych,
- jest zdyscyplinowany w czasie zajęć lekcyjnych,
- dba o kulturę słowa i język ojczysty,
- podejmuje wysiłki, by przezwyciężyć trudności w zachowaniu,
- w pracy nad sobą wykorzystuje pomoc okazywaną przez szkołę, a działania pedagogiczne nauczycieli zmierzające do zmiany jego postawy przynoszą oczekiwane rezultaty.
Nieodpowiednią ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który spełnia większość kryteriów oceny poprawnej, ale przejawia co najmniej jedno z poniższych zachowań:
- nie potrafi dostosować się do norm współżycia między ludźmi,
- nie potrafi wywiązać się z podstawowych obowiązków szkolnych:
- często postępuje nieuczciwie, w tym: popełnia plagiat lub ściąganie, oszukiwanie nauczycieli,
- dopuścił się przestępstwa komputerowego,
- ulega nałogom,
- nagminnie używa telefonu komórkowego i innych urządzeń elektronicznych na lekcji
- nagminnie opuszcza samowolnie teren szkoły w czasie trwania zajęć lekcyjnych i na przerwach,
- otrzymał karę statutową.
Naganną ocenę zachowania otrzymuje uczeń, który nie spełnia kryteriów oceny poprawnej, a ponadto przejawia co najmniej jedno z następujących zachowań:
- naruszył w sposób rażący lub narusza uporczywie normy współżycia między ludźmi (przemoc słowna i fizyczna, szantaż emocjonalny, mobbing),
- swoim zachowaniem w sposób rażący naruszył dobra innych ludzi,
- w rażący sposób lekceważy obowiązki szkolne,
- bardzo często postępuje nieuczciwie,
- dopuścił się przestępstwa komputerowego (wykorzystanie materiałów multimedialnych bez zgody osób zainteresowanych),
- ulega nałogom i swoim zachowaniem wywiera negatywny wpływ na innych uczniów,
- popełnił czyn ścigany prawnie,
- otrzymał kary statutowe.
- Na ocenę klasyfikacyjną zachowania mają także wpływ nieusprawiedliwione nieobecności na zajęciach szkolnych, i tak:
- a) nieusprawiedliwienie 10 godz. i 5 spóźnień w semestrze powoduje, że uczeń nie otrzyma oceny wzorowej,
- b) nieusprawiedliwienie 19 i 10 spóźnień powoduje, że uczeń nie otrzyma oceny bardzo dobrej,
- c) nieusprawiedliwienie 30 godz. i 30 spóźnień może spowoduje, że uczeń nie otrzyma oceny dobrej,
- d) nieusprawiedliwienie 70 godz. powoduje, że uczeń nie otrzyma oceny poprawnej,
- e) nieusprawiedliwienie 120 godz. powoduje, że uczeń nie otrzyma oceny nieodpowiedniej.
§5
Tryb usprawiedliwiania nieobecności ucznia w szkole
Zwolnienie z jednej lub kilku lekcji w danym dniu może nastąpić po osobistym lub telefonicznym zgłoszeniu bądź pisemnym zwolnieniu przez rodzica lub prawnego opiekuna. Informacja o zwolnieniu ucznia powinna być odnotowana w dzienniku lekcyjnym przez wychowawcę lub nauczyciela uczącego.
Pozostałe nieobecności należy usprawiedliwić w terminie do 2 tygodni licząc od dnia przyjścia ucznia do szkoły, w następujący sposób: przez przedstawienie zwolnienia lekarskiego, osobistą wizytę rodzica lub prawnego opiekuna ucznia lub usprawiedliwienie pisemne, telefonicznie albo drogą e- mailową (szczegóły ustala wychowawca klasy z rodzicami).
Nauczyciel może nie uwzględnić usprawiedliwienia lub odmówić zwolnienia ucznia z zajęć, jeżeli nie została podana przez rodziców/ prawnych opiekunów przyczyna nieobecności lub zwolnienia ucznia z zajęć. Wychowawca nie będzie przyjmował usprawiedliwień po wyznaczonym terminie.
Uczeń może zostać zwolniony przez dyrektora szkoły lub inną upoważnioną osobę z obowiązku uczestnictwa we wszystkich lub niektórych zajęciach edukacyjnych w danym dniu, w szczególności w przypadku:
- a) zezwolenia na udział w zajęciach edukacyjnych prowadzonych w innej formie poza systemem klasowo-lekcyjnym;
- b) udziału w olimpiadzie lub konkursie przedmiotowym;
- c) przygotowania się ucznia do udziału w pozaszkolnym etapie olimpiady lub konkursu przedmiotowego, na zasadach uzgodnionych z nauczycielami;
- d) reprezentowania szkoły w uroczystościach i wydarzeniach związanych z realizacją jej celów statutowych.
W przypadku powyższego zwolnienia, w dzienniku lekcyjnym odnotowuje się zapis: zwolniony.
§6
Tryb odwoławczy od ustalonej oceny zachowania
Uczeń lub jego rodzice mogą zgłosić zastrzeżenia do dyrektora szkoły, jeżeli uznają, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen.
W przypadku stwierdzenia, że roczna ocena klasyfikacyjna zachowania została ustalona niezgodnie z przepisami dotyczącymi trybu ustalania tych ocen, dyrektor szkoły powołuje komisję, która ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania.
Zastrzeżenia zgłasza się od dnia ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania, nie później jednak niż w terminie 2 dni roboczych od dnia zakończenia rocznych zajęć edukacyjnych.
W celu ponownego ustalenia rocznej oceny klasyfikacyjnej zachowania Dyrektor Szkoły powołuje komisję, w skład której wchodzą:
- Dyrektor Szkoły albo nauczyciel wyznaczony przez Dyrektora szkoły – jako przewodniczący komisji;
- Wychowawca oddziału
- Pedagog
- Psycholog, jeżeli jest zatrudniony w szkole,
- Przedstawiciel samorządu uczniowskiego
- Przedstawiciel rady rodziców.
Komisja ustala roczną ocenę klasyfikacyjną zachowania w terminie 5 dni od dnia zgłoszenia zastrzeżeń. Ocena jest ustalana w drodze głosowania zwykłą większością głosów. W przypadku równej liczby głosów decyduje głos przewodniczącego komisji.
Z prac komisji sporządza się protokół, który podpisują wszystkie osoby wchodzące w jej skład.
Ustalona przez komisję roczna ocena klasyfikacyjna z zachowania jest oceną ostateczną i nie może być niższa od oceny ustalonej wcześniej.
§7
Postanowienia końcowe
- Regulamin oceniania zachowania uczniów zatwierdzono po konsultacji z:
- członkami Rady Pedagogicznej
- Samorządem Uczniowskim
- Radą Rodziców
- Niniejszy dokument jest integralną częścią Statutu Zespołu Szkół Ogólnokształcących nr 2 im. M. Szaszkewicza w Przemyślu i stanowi załącznik Nr 7a.
- Wszelkie zmiany w dokumencie mogą być wprowadzone w formie uchwały przez Radę Pedagogiczną.
- Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia uchwały przez Radę Pedagogiczną
………………………………….
podpis Dyrektora Szkoły